Man kan hurtigt blive i tvivl om hvad branding er nu til dags, der er mange definitioner omkring hvad branding er.

Så hvad er Branding for os ?
I gamle dage var branding defineret som et navn, slogan, tegn, symbol eller design eller en kombination af disse elementer der identificere produkter eller et firmas service. Brandet var identificeret af den forskel disse produkter eller service havde til deres konkurrenter lignende produkter. I dag er det en smule mere komplekst, og især i vores tids verden af marketing.
Opfattelse, er key ! den opfattelse som en forbruger har når de høre eller tænker om dit firmanavn, service eller produkt.

Når det er sagt, ordet Brand eller Brand-building er et såkaldt “Moving Target”, og det bliver ved med at udvikle sig med forbrugernes adfærd, man kan betegne det som det mentale billede af hvad dit firma repræsentere for forbrugerne, det er forvandlet af de elementer, ord og kreativitet der omgiver det.

Hvad skal et Brand gøre ?

Branding handler ikke kun om at din målgruppe til at vælge dit produkt før din konkurrent men at få forbrugerne til at se dig som den eneste ” rigtige ” løsning for hvad dit produkt tilbyder, om det er den rigtig læskedrik, middagsmad, transport eller P-plads app eller lign.
◊  Et godt brand har tydeligt etableret.
Bekræfter dit brand  troværdighed.
Klart og tydeligt levere budskabet.
Følelsesmæssigt forbinder dets forbruger med produktet eller service.
Motivere forbrugeren til at købe.
Skaber loyalitet hos forbrugeren.

Branding og forståelse af din kunder.

For at få succes med branding, skal du forstå dine forbrugere, og hvad de har brug for og hvad de vil forventer.
Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men dette kan klares ved at integrerer dine brand strategier i alle niveauer af offentlig interaktion, tænk på branding som en udtryksform for dit firma eller organisation og hvad du tilbyder.
Så en metode kunne være, ”Hvad ville mit firma sige hvis det kunne tale ?”
Jeg er ……………………
Jeg eksisterer fordi ……………………
Hvis du relaterer til hvem jeg er og hvorfor jeg eksisterer, hvorfor ville du syntes om mig, købe mig og fortælle andre om mig

Som forbrugere begynder at identificere med dig, vil dit brand begynde at leve i deres hjerte og underbevidsthed og dit brand vil tage et helt nyt liv baseret på forbrugernes erfaringer og opfattelser, hvilket du som firma eller organisation i nogen grad kan have indflydelse på.

Vigtigheden ved Branding

I et voksende marked, hvor kampen om forbrugerne intensiveres dag for dag, er et stærkt brand uvurderligt. Det er vigtigt at investerer tid i researche, definering og opbygning af dit brand. Når alt kommer alt, så er dit brand er en fundamental del af din marketingskommunikation og ikke noget du vil være foruden.

Se Branding som strategien hvor Marketing er taktikken bag hvad du bruger til at få dit brand ud til dine forbrugere. Dette er en af grundene til hvorfor et brand er så vigtigt for firmaer eller organisationer.
Et brand er en guide til at forstå tilgangen til et firmas forretnings-mål, det gør dig i stand til at afstemme en marketings plan med de forretnings-mål og opfylde den overliggende strategi.

Effektiviteten af et brand sker ikke bare før en forbrugers køb, det formes også af den oplevelse produktet eller servicen giver køberen og de erfaringer der danner efterfølgende.
Levede produktet op til købers forventninger?
Var kvaliteten så god som lovet eller var den måske bedre ?
Hvordan var forbruger-oplevelsen ?

Hvis du får positive tilbagemeldinger på disse spørgsmål, har du skabt en loyal kunde som potentielt er en ambassadør for dit produkt i fremtiden. Brands skaber ikke ”bare” loyale kunder men skaber også loyale medarbejdere, et godt brand giver ansatte et produkt de står ved og når de står i en salgs-situation eller lign. så hjælper det dem med at forstå budskabet bag firmaet eller organisationen.

Grundlæggende Checkliste Til at Evaluere Dit Brand

Branding kan være svært at gennemskue, hvordan ved du om dit brand er stærkt nok til at give værdi i dine marketing kampagne ?
◊ Relaterer dit brand til den primære målgruppe og vil de forstå budskabet uden nogen tanke. ?
◊ Viser dit brand hvorfor det er unikt i sit produkt og hvorfor lige netop dette er vigtigt. ?
◊ Reflektere dit brand det løfte som du giver til målgruppen ?
◊ Viser dit brand de samme værdier som du ønsker at repræsentere som kunde ?

Lad disse spørgsmål være en guideline for udviklingen af dit brand. Hvis svarene ikke er ens med hvad du ønsker dit brand skal repræsentere så er nok en god ide at kigge din strategi igennem og redefinere din tilgang.
Et brand bør have en øjeblikkelig ” ah-ha ” effekt på folk, og må ikke kræve den store eftertanke.